Thursday, September 20, 2012

Bihun Oh Bihun!

 Assalamualaikum wmt...
kali ni aku nak share pasal makanan utk aku
cuba turunkan berat badan....
*dah di prektikkan time nak betunang dulo*

masa nak bertunang dlo aku start diet 3 bln awal..
betunang bulan 4... diet start dlm bln 1...

aku bejaya turun 3kg lalalalaaa!

pehtu dia maintain jaa...
x mo turun lgsung dh.. maximum 3kg jaa..
x da pon nak turun 3.5kg pa kaa kan! ceitt!!!

maybe sbb aku x exercise + bihun aku dok mkn tu 
menimbunn jaa xP
papon Alhamdulillah... 
kira ok laa kan trun jugak 3kg..

tapi.... tapi...
lepas2 betunang jaaa....
mulaaa laaa.........

nasi kandaq! nasi dalca!
burger 2-3 tingkat!!!
ice blended!!!
nasi ayam penyettt!!!!

naik balikk!!! mcm roket jaa!
ceittt!!!
bila time nak diet tu
punya laa susah nak turun iskkk3x!

bila puasa tiba... turun laa balik 2kg...
2kg jaa??!!!
mau ka tak! time bebuka makan x ingt donia!!!
sbelom tidoq hentam nasi!

than bila raya nan ceriaa muncul...
muncul sungguh! mmg sgt2 ceriaaa!!!!
dgn ketupat rendang kuihh muihhh etc!

muka aku yg hampir2 menjadi bulan sabit..
teros terjadinya bulan purnama bak kata
kak zu... kawan tmpt keja aku tu.... hahahaha!
pp kembong spt di pam pam!
perot buncet spt ada 5 anak!
huwaaaaaaaaa~

so lepas2 ja raya aku start diet!

p/s: hampir sebulan raya juga laa hahaha!
*time raya aku pulunnn mkn puehh2 dah
pagi ptg siangg mlm ketupattt!*
mana aku leh membantah kpd ketupat tok kiah n tok penang aku
and tok jang aku dan serondeng tok lang aku semua tu
yg KEBAAABOOOMMM!!!

lelehh ayaqq liuqqq abaqq hg!!!

ok after pueh melantakkk di kala raya...

aku sudah mula diet balik...
start last week baru laa xP
*sembanggg lebeyyy!*

nak beli alat2/ubat2 pelangsing mula2
tp mahaiii sgt smuanya!!!
aku dok tgh saving nak kawen ni wehhh~
uwaaaaaa~ so aku guna cara paling save laaa....

percaya atau tidak...
seminggu aku x mkn nasi...
aku bejaya trun 1kg dah kini...
hehehehe!
*bangga sattt and plss tepok tangan juge CLAP! CLAP!*

RUTIN PEMAKANAN AKU
DLM MINGGU LALU:

JENG JENGGG JENGGG!!!!

aku breakfast dgn oats semangkok!
*raw oats tanpa gula/susu tambahan*



oats juga mampu kurangkan kolestrol dlm badan
serta mengurangkan risiko saket jantong. TQ.

lunch and dinner bihun...
*masak apa pon boleyy*
bihun mengandungi kandungan carbohydrate yg paling sikit
antara mee/koey teow/nasi. TQ.

 

kadang2 amek lunch + dinner skali teros...

than malam aku mkn bizkut or cookies <---kemain diet2 mkn kookihh!


peribahasa yg sesuai dgn aku skang:
"aku dgn bihun kini bagai isi dan kuku..

oats dgn aku bagai aur dgn tebinggg..."

segala jenis masakan bihun menjadi kegemaranku kini..
belom masih ada rasa loya tgk bihun.. Alhamdulillah..
dan aku makan oats yg tawar itu spt mkn pizza... nyumm3x...

tp compare antara oats and bihun of coz laa
bihun lg sedapp maa!
byk jenis masakan bihunn dok ada...
cakap jaa nak bihun apaa.. hehehhe!

paling malas bihun goreng...
paling malas lg bihun goreng singapore 
sbb boh cuka n teloq n sayoq saja xP

kalau rajin sket aku akan buat bihun sup..
kalau xda ayam/daging dlm peti ais...
sup kosong bubuh sayoqq jaa laa hahahaha xP

tp majoriti aku g mkn luar laa hehehe...
sbb malas nak masak lalalalaaa~

aku suka semua jenis masakan bihun yg ada
dalam menu kedai makan!!!
nyumm3x!!!
ouhh bihunn kaulahh ratu perut kuuu!

actually mula2 nak start stop mkn nasi adalah sgt susah!
sengsara juga mula2...
tp aku mula2 pelan2 gantikan nasi dgn bihun...
dulo breakfast bihun...
so breakfast bejaya gantikan dgn oats...
than....
mula2 3x nasi sehari.. kemudian 2x nasi 1x bihun sehari..
2x bihun 1x nasi sehari..
than 3x bihun sehari..
now 2x bihun sehari hehehehe ;)
kadang2 1x saja...
BERJAYA! BERJAYAAA!!!

REMINDER: ELAKKAN MAKAN LEPAS 8PM
WALOPON MAKAN BIHUN. TAK BOLEH!
so malam aku saloo makan menda ringan2 jaa..
bkn bereti makanan ringan spt kopok tu!
ia spt bizkut kering yer.... paling terok pon cookies <---kemain lagi kookihh!
hohohohohohoo xP

 gambar2 bihun yg berjaya di-google
dan berjaya membuat ku terliuqq!!!
*tp maseh dpt menahan nafsu serakahhh ku time mlm2 begini!
muahahahahaha!*






 p/s: kalo korang pasan...
gambar2 udang tu saja nak bg nampak sedap...
tp sedeynya aku x leh mkn udang...
nanti akan ada kegatalan di bibir ku yg munggil ini..
uwaaaa!!!
kenapa?? kenapa???
kenapa mesti allergic udang! serta ketam!!
T___T <------lari topik bihun kjap!

tp seb bek sotong serta siput serta kerang aku leh mkn lg...
Alhamdulillah...
masih tiada tanda2 kegatalan muncul setelah aku mencerna 
makanan2 ini... wuwuwuwuhuhuiuiiii~

oleh itu....
aku harap bila hampir hari nan ku impikan
bakal nan tiba...
berat badan aku leh turun 7kg!
akan aku cuba joggin + naek tangga smpai level 9
selalu dan lebih kerap!!!
Amin.........

TERIMA KASIH BIHUN DAN OATS!!!!!!!

that's all for now..

*salam*

10 comments:

  1. Lawak r kak awin ni.. Xpe..still cantek r!

    Visit my blog ----> garlicharuko.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. alyaa: hahahahah xP
    TQ syggg ;)
    ok jap kak awin g visit alyaa lak hehee

    ReplyDelete
  3. nak diet jgk cos dh gemok mcm ikan paus...
    tapi!!!! kalau nk preggy mana leh diet. sob sob...

    good luck awin!

    semoga slim melim time bersanding nnt naaa (skrg pn ok, montok2 gitu kikiki)

    ReplyDelete
  4. ryehanna:
    wahahahahahahaa!!!! montok2 gitooo lakk! lawakk btoiii xD
    haaa?? preggy?? second beby kan? tahniahhhh babe!!!
    and SAY NO TO DIET kalo preggy... for baby kita mesti sanggup jd ikan paussss!!!! hehehehehe ;)

    ReplyDelete
  5. link tu sje je r.haha..org xupdate pn..

    ReplyDelete
  6. alyaa: ouhhhh xpe2 hahahaaa... kak awin g drop komen dh ;)

    ReplyDelete
  7. dlu sy pn diet mkn bihun tp kejap je..raye habis hilang diet huhuhu..do visit mine too.. ciklina.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. pinky: hahahahah tu laa... ok2... jap awin g visit ;)

    ReplyDelete
  9. hahaha. nak buat bihun jadi ratu hatiku jugaklahh. dah boroi macam apa lagik nihhh. huuhhh. baidewei, oats tu makan raw, tu guane?

    ReplyDelete
  10. waniey:

    sorry for late reply... wuwuuwwuu~

    oats tu... klo nak cpt, awin letak air panas.. mkn raw saja..

    klo kat umah... awin masak... mcm buat bubur nasi.. tp guna oats... mula2 awin akn tumis bawang... kalau ada isi ayam/daging... leh tumis skali... than letak pati kiub ayam sket... masukkan air... daun sup sket.. than masukkan oats... tambah garam/gula nk bg rsa sedap sket hehee.. than tgu dia masak je... than siappp! letak bwang goreng + daun bawang sket... hehehee ;)

    ReplyDelete