Monday, May 5, 2014

Essay : Kisah kehidupanku yang panjang lebar *tajuk x leh blah hahahaa*


 Assalamualaikum wmt...

perghhhhh!!!!
lamanya aku tak update blog ni..
sbb salu on9 by phone ja.. and malas nak on9 dkt lappy...

so ni aku on9 pakai lappy after sekian lama...
oleh itu
aku mengambil kesempatan ini dengan nak update blog
aku yg dah berhabuk...
sebagai memori and tatapan diri sendiri di masa hadapan gituu..
*ceyywahhh*

last update pasal aku p honeymoon koh samui....
lama betoii....
al kisah nya mcm2 terjadi sepanjang aku x update blog ni...

gambaq atas sekali is gambaq lepas kawen...

bawah ni lak gambaq nak balik kampung utk sambut hari raya
tahun lepas... raya 2013....



so ni laa gambaq kami buat pertama kali beraya bersama
sebagai suami isteri...
gilaaaaa bestttt!!!! hahahaha!

dlm hati sayu juga laa sbb
1st time tak dapat beraya dgn papa mama T___T

pehtu pagi2 raya.. berlaku satu tragedi...
tragedi di pagi raya!!!

dimana henfon aku rosak lepas balik dari
sembahyang raya....
tempat simkad patah...
woww! happy gilaa... perfect sungguh hari raya aku T___T

tu kalau u all perasan...
mata aku sembab mcm bola dlm gambaq raya bawah ni...
isk isk iskk
nasib baik ada suami pandai pujuk...
walaupun awal2 tu
encik hubby aku agak kelam kabot bila dpt tau henpon aku rosak..
hahahahaha!

dah laa malam raya kami dua tidoq pukul 3pagi
sebab semangat nak p tgk meriam buluh kampung talang..

moment mlm raya tu mmg awesome gila!
1st time aku tgk meriam buluh kaw2!
besaq mcm tiang letrik tuhhh
bunyi sampai begegaq kepala lutut n telinga bedesing...
aku rasa klo u all ada peluang mlm raya..
p laa experince sendiri meriam kampung talang, kuala kangsar...
mmg ramai gila org... mcm pesta...
and rasa mcm x raya jaa esok... time kami balik 2am tu pon
ramai lg org2 yg dok layan meriam tu.... 
husband aku ckp diorang terus balik mandi sembahyang raya...
x tidoq.... bunyi meriam tu mmg leh dgr sejauh 2-3km dari
tempat meriam tu... leh imagine umah2 org kampung talang yg area situ
and ada yg sebelah jaa dgn meriam tu.... hahahaha!

so ni gambaq kami dua di pagi raya 2013....



sedondon purple....
mata aku sembab.....
rasa mcm awek korea di pagi raya!
ceittt~

pehtu bru pasan tudung bawai purple tu x kena lak....

tukaq laa tudung shawl bawah ni di pagi raya...



mcm2 betoi laaa....

 pehtu sesi besalam salaman
sampai keluaq umah...

hahahah! actually baju hijau sedondon bawah ni
raya ke-2 dah lalalala xP



 *aku pokus betoi salam mak mentua sampai x tgk kamera iskkk3x*

pehtu petang raya kedua lik penang.....
woohoooo~

teroihh beraya dgn apaa amaaa ku....
pesan siap2 dkt papa mama pakai baju hijau
nak balik snap gambaq nihhh....

besemangat! lalalaa~



 waktu ni bahagia sungguh....
dapat pelok suami kuat2 time raya!
lalalalaaa~
*gila gatai*

moment paling lawak bila dah kawen...
hubby aku si paizzz ni baru dpt tau
habit aku tidoq camana... huahuahuaaa
aku lak dpt tau habit dia bila tidoq camana..
mmg lawakk sungguh!


 tapi moment ni laa yg bg sweetkan umah tangga....
<3 <3 <3

hubby aku lah kawan baik aku....
mmg alam perkahwinan ni best sgt2!!!!
suka duka susah senang bersama... ececeyy~

awal2 perkahwinan ada byk laa juga ujian yg menguji aku dan si dia..
tapi aku dan hubby tabah jaa...

lalui dgn redha and anggap semua ni ujian dari Allah...
salah satu dugaan kami dapat...
kasut hantaran kahwin hubby dua pasang yg di beri...
di curi penyamun yg x berhati perut T___T

sedih sgt2......
hubby pakai x sampai 10x...
rak kasut tu dalam pagar tp penyamun tu tarik rak kasut ke pagar
utk curi kasut hubby..... kasut aku dia x curi pon.... so that mean
pencuri tu lelaki!

terus kami dua beli rak kasut cantik sikit utk letak dlm rumah...
fobia and trauma and sedih sgt2....
malas nak tuduh2 sapa.... anggap ni ujian dari Allah...
sabar n tabah jaa laa....

Alhamdulillah lepas tu Allah berikan kami dua rezeki yang
tak ternilai harganya....................

al-kisah nya
pix bawah ni masa raya haji tahun lepas...
di mana aku rasa aku dah berbadan dua.... hikhikhikk~
tp x cek UPT lagi.....


 waktu ni aku dok mula moody... mood x menentu...
tp xda muntah2 or loya apa2 pun....

 pehtu period aku suppose tgh bulan 10...
delayed....
so hubby aku mcm excited nak p cek...
aku pon layan je laa...
kami dua terjah laa famasi hari raya haji tu....
semangat betoi!

tp x cek pon sbb org pesan accurate kalau cek 1st kencing
pagi2 bangun2 tido tu....

than aku segan nak cek dpn hubby...
aku  tgu hubby aku g keja dulu....
terus cek hari selepas raya haji 2013...

jeng jeng jeng!
dua stripe terang dia bagi...
so its positive....

aku terkedu sattt...

time tu baru nak terpikiaq...
aku ni dh ready ka nak jadi seorang ibu....
and aku bakal jadi ibu and mcm2 lg laa aku dok pikiaq...

pehtu baru tersedaq aku x kol hubby aku lg...
sbb aku mcm x pecaya...
than terus kol hubby aku...

aku kol n ckp.... abg.... ayg dah cek UPT...
encik suami mcm x pueh ati sket sbb aku x tgu dia...

than dia tnya.. haa camna?
aku pon jwb laa.... abg bakal jadi ayah!!!!
its positive! ayg nandong!!!!

hubby aku syokkk gila2 waktu tu....
pehtu aku pesan laa kat dia... jgn kecoh apa2 lg..
baru lagi....

aku sms mama papa habaq...
tp x pesan jgn gtau org lain lg.. mama aku terus update FB dia...
x sabaq dia nak jadi maktok...... huwaaaaaa... abeh smua org dpt tau
T____T

al kisah nya....
ramai tau aku pregnant... wuwuwuwuwu~
so byk laa fon kol yg masuk masa tu...
tanya khabar berita gembira..

tp aku ckp masih awal lg....
nanti nak p hospital cek dlu...
utk double confirm...

so ptg tu terus hubby aku amek half day...
nak bawak aku p scan! hahahaha
siyesss semangat gilaaa hubby aku ni...
dia gtau boss dia aku UPT positive nak
bawa p spital double confirm.... boss dia pon bagi green light...

than p cek2....
tak nampak apa pon lagi...
tp waterbag dah ada....
doctor Quah yg menjadi pilihan hati...
ckp lagi seminggu mai scan lain..

aku p cek up dkt lam wah ee hosp ja sbb aku staff..
so dpt free cek up smua n beranak free....
Alhamdulillah...
seminggu pastu p scan balik....
nampak dah zuriat kami berdua sebesar 1cm camtu bintik hitam ja...
baru few weeks old....

sebak teharu semua ada.....
happy sgt2!!!
Alhamdulillah......
doctor Quah ckp EDD aku 18 June...
tp selalu anak 1st akan awal 2 minggu or lewat 2 minggu..
kalau aku aktif byk jalan... InsyaAllah akan awal dari tarikh....
so bila EDD tarikh tu... 1 June kena get ready dah...
than tarikh zuriat kami disenyawakan 25 september 2013
heheheheee xP

than bermulalah fasa aku berubah....
mcm dragon ball bertukar ke super saiya peringkat akhir!


 waktu ni excited gila...
cari semua pasal pregnancy....
tp satu jaa yg x best...
aku jadi malas gilaaa...
tak leh bau minyak masak..
x leh tgk dapor..... erti kata lain x leh masak langsung..
jd loya tekak camana ntah.... huwarghhhh~

kesian hubby aku....
1st 3 months ni memang aku and hubby makan luar ja...
pehtu x leh bau aircond kereta laa..
x leh naik kereta lama2 laa...

haa tp suka makan mash potatoes KFC!
tiap minggu mesti nak makan mash tuhh...
masa 1st 3 months ja laa...

tp Alhamdulillah aku x da morning sickness... 
xda muntah2 semua tu... nasib baik.....




pix atas and bawah...
muka2 aku mula nak mengembang....
mula nak melalui fasa perubahan.....
wuwuwuwuu~

kira my face waktu 1st Trimester......


 perut juga mula menonjolkan diri beliau..
wuwuwuwu~




seb bek aku xda ngidam pelik2 waktu mlm....
cuma satu part jaa aku tingat.... 10 malam
aku ngidam nak kuih ketayap!!!
sampai nanges2 aku...
x leh tido...
mana nak cari kuih ketayap malam2...
hubby aku jd gelabah... hahahah!
dia pujuk2 aku smpai aku tetido...
esok awal2 pagi terus dia belikan aku kuih ketayap...
puassss gila hati ni bila dpt kuih ketayap..
sedap ka x... belakang kira hahahaha....

 

 Alhamdulillah lepas tu x da dah ngidam pelik2 mlm2...
hehehehee


than masuk trimester kedua.....
aku rasa happy gila2!!!
ntah hormon apa yg dirembeskan ni....
aku rasa mcm x pregnant langsung hehehee...
 rajin masak balik...
keja nak jalan2 naik keta...
x da moody2....
mmg rasa awesome gilaaa!!!!! woohoooo~

than aku suprise hubby for his 26th bday!
weeeee~
makan dkt hotel je....
Alhamdulillah hubby mmg suprise gila n happy...
hehehehe
sbb aku ikat mata dia dari umah sampai ke hotel..
kesiannnn~ hahahaha!





yeahhhh pix atas kek bday hubby.... comel kan?
 lalalalaa~ 

pix bawah....
muka aku dah mula kembang setaman... huwaaaa~
siap pakej idong pon kembang..... isk isk iskkk...


than gambar2 bawah ni...
tenkiuuu pada abg iparku...
for maternity photoshoot....
 <3 <3 <3

 




 than masuk laaa 3rd trimester....
mood x menentu n yg x best tu dtg balik...
huwaaaaaaa...

masa ni rasa mcm2 laaa...
sampai harini..... sob.. sob.....


rasa badan gemok gilaa...
x cantik...
malas.... cpt letih.... cpt nak marah...
cpt nak majok....
paling teruk malas nak masak dtg balik...
tp Alhamdulillah ok sikit dari 1st timester...
nak masak simple2 boleh buat lagi...
minyak masak n dapur boleh tengok.. hehehee
xda geli2.... lalalaaa~


 and yes...
aku juga overweight....
huwaaaaa... berat badan naik lajuuuuu betoi....
sob.. sob..
hubby aku pon x kurang jugak....
naik berat berkilo kilo xP
Alhamdulillah.....
x da laa cikeding mcm dlo dah.... ye x syg?
kekekekee~



than aku suka gilaaa minom aissss!
teh ais and carrot susu paling pebrettt!!!!!

mula2 aku minum juga susu Anmum tu...
tp sbb badan aku berat naik laju n aku xda muntah2 teruk..
makan semua lalu jaaa...
aku stop Anmum... huhuuiii~


 puassss gilaaaa dpt minom ais...
sorry baby.... ibu x tahan dgn godaan air ais.....

than 5th April 2014.... is my 26th bday pulak...
hubby suprise aku dgn bawa g tido hotel!
syokkk n teharuuu betoii....
sbb ada bath tub! beshh2! hehehehee
walopon hotel dlm penang ja...
dah happy x tekira dahhh hehehee...


 thank you again hubby!!!

than malam tu hubby bawa g jalan2....
suprise lagi.....dpt present!!!
and bday kek yg kiuttt miutt ni.... hehehehee



 malam tu balik tido hotel...
senyum memanjang je....
sbb bila dah preggy ni...
masalah paling teruk adalah sakit belakang n sakit kaki...
x leh jalan lama2... hukhukkk
so dpt kasut hush puppies as bday gift mmg terbaek!!!
lebiuuuu hubbyy!!!!

than bila check out...
ingat nak balik umah terus...
tgk2 hubby bawa beli present lagi....

huwaaaaaa teharu and sebak sungguh hati ni....
T___T


 mmg tak terungkap betapa happynya waktu tu....
ni haa muka happy....



 muka bila makan muka paling beseri! hahahahah xP
*pasan gilaaaa*


gambaq tayang perot!
lalalalaaaa~

gambaq bawah... adik ipaq ku dah jadi tunangan org.....

 


 than gambaq makan lagi...
lalalalalaaa~
mmg kuat makan betoi aku ni bila masuk 3rd trimester ni..
huhuhuhuuu~



 lastly gambaq semalam di bawah ni...
4th May 2014....




 tak lama ja lagi baby nak keluar..... x sabaq betoiiii!!!!
gender dah confirm...
barang2 byk dah beli....
lalalalaaaa~

setiap bulan g scan baby...
Alhamdulillah baby sihat....
minggu lepas scan baby dah berat 1.75kg hehehe...

x sabar nak jumpa baby again tiz coming appointment....
17th may....

walaupon malam2 susah tido...
rasa sesak nafas laa..
pusing sana... pusing sini....
tido x nyenyak.....
sakit pinggang etc..

hati n pasaan excited tu tetap ada...
*especially bila tgk perot aku beralun/berbonjol 
akibat siku or kepala lutut si kecik ni*
buas ikot sapa ntah laa si kecik ni lalalalaaa...

now nak kena set minda siap2 utk tahan sakit nak beranak nanti...
wuwuwu~

doakan moga semuanya selamat and dipermudahkan Allah swt....
Amin......

that's all for now...

*salam*





2 comments:

  1. Kenal Izzue Islam x ? Kalo kenal,bagus lah.Sbb muke ur husband sebijik mcm Izzue Islam.Hehe.Ke mmg Izzue Islam ? :P

    ReplyDelete
  2. aroma aroma gaya islami..
    senang deh lihatnya..
    memakai pakaian ala muslim. ??

    ReplyDelete